Fabulospirtoase
Articolul a fost publicat în revista eWeek prin anul 2007. Pentru
cei care nu își aduc exact aminte de moment, ar fi util să le
aducem aminte că inițiativa cu brand-ul de țară fabulos îi
aparține unui domn Mihai-Răzvan Ungureanu, pe atunci Ministru al
Afacerilor Externe, apoi demisionar dar iute urcat în funcția de
șef al SIE de unde iarăși a fost urcat în funcția de Premier
Temporar de Kobe.
Multă
cerneală a curs zilele acestea şi despre năstruşnica idee a MAE,
cumpărată la preţ de bagatelă, adică 110.000 euroi şi
sintetizată pentru a surprinde într-un mod cât mai apetisant
ochiul şi auzul cetăţenilor planetei în ideea de a-i ademeni
încoa, prin coclaurii fostei “Românii mereu surprinzătoare”.
Şi
Eminescu ştia el ce ştia atunci când scria “N-avem oşti ...”
, bine aici ar mai fi de completat şi cu n-avem autostrăzi ... nu
mai avem nici zootehnie, agricultura şchiopătează şi ea ,
industria grea s-a dus la fund, că de aia îi zicea şi grea, în
schimb avem o industrie de advertising de stă mâţu-n coadă care-i
capabilă să brănduiască orice tâmpenie şi să-ţi umple tot
timpul de reclame la televizor cu îmbietoarele odorizatoare de veceu
sau tampoanele ultra-absorbante cu aripioare. Reclamă mincinoasă,
vă spun eu, pentru că am cumpărat “să fie acolo” câteva şi
le ţin pe birou, dar pentru că nimeni nu mai foloseşte cerneală
în firmă n-am avut niciodată ocazia să absorb vreun lichid din
acela albastru vărsat din greşeală, aşa cum arată ei în
reclamă.
Stau
să mă gândesc cât de mult s-o fi crăcănat şi scremut
imaginaţia producătorul stupizeniei monumentale care se vrea
spirituală şi în cele din urmă constat că de fapt, paradoxal şi
într-un mod recursiv, ea izbuteşte totuşi să transmită exact
starea de totală debusolare, ceaţă şi aburi denşi de spirtoase
care există în mintea celor care ar fi în stare să iasă la
export cu o astfel de imagine aiuritoare pentru România. Am înţeles
că “FABULOSPIRIT”, care se aşteaptă ca fiind pronunţat, să-ţi
lase imediat gura apă, ar fi gândit să fie pus la pachet
multimedia cu Coloana Infinită a lui Brâncuşi, deşi mai normal
găsesc că ar fi bine să fie alăturat altui monument cam de
acelaşi calibru cu sloganul, acela al Cartofului Tras în Ţeapa
Universală din Piaţa Revoluţiei.
Din
păcate, copyright-ul pentru “ţara tuturor posibilităţilor”
fusese luat de ceva timp de USA iar embleme cu mioare vorbitoare
transportate în Maybach-uri sau oale de sarmale date ca pomană prin
Cimitirul Vesel nu cadrează cu imaginea narcisistă moştenită de
pe vremea geniului Carpaţilor. “Ţara în care orice e posibil,
numai ce trebuie nu”, ar fi fost poate un slogan mai apropiat de
realitate deşi, recunosc, nu ştiu câţi masochişti ar fi
impresionat.
Sincer,
m-am săturat până peste gât şi de imaginea kitch a unui Dracula
cu papion (adică liberal european) mânjit cu ketch-up pe baveţică
dar mă şi gândesc cu groază la rezultatul alegerilor de la PSD
din ditamai capitala, buricul ţării, care ameninţă prin
extrapolare ca următoarea guvernare să stabilească, conform
cutumei, un cu totul alt brand de ţară tipărit pe almanahe în
toată Europa, “Rumenia
THAT IT IS”.
Comentarii
Trimiteți un comentariu