Reclama – Pacoste sau beneficiu?
Știu,
am ascultat de-a lungul timpului o groază de teorii gen "reclama e sufletul comerțului", mi-au fost băgate pe gât teorii
conform cărora dacă n-ar fi existat reclamele societatea nu s-ar fi
dezvoltat în halul ăsta! În care hal, mă întreb? În cel în
care acum mai marii statelor europene se dau peste cap să prevină
un colaps financiar?
De
obicei toate teoriile astea cu beneficiile aduse de reclame au fost
elaborate de firme de gulere albe care știu foarte bine a prosti
omul, de regizori și actori al căror țel artistic este să ia
banu' pe filmări cu domnișoara extaziată de noua pastă de dinți
care, doar ea, și doar acum, după zeci de ani de când a fost
inventată, curăță în sfârșit dinții.
Bun,
hai să nu intru în polemici inutile și să mă refer strict la
moralitatea mesajului și acțiunii în sine. Publicitatea a depășit
de mult pragul de necesitate a informării consumatorilor privind
apariția unui produs. Concurența acerbă a producătorilor pe
acapararea unei piețe se bazează acum pe prostirea consumatorilor
într-un asemenea mod încât aceștia ar trebui să se simtă
jigniți chiar.
Prima
metodă folosită a fost aceea a reinventării perpetue a
produsului. Banala zeamă de detergent pentru îndepărtat zoaiele de
pe farfurii a început să fie reinventată la fiecare 6 luni, de
fiecare dată eficiența ei fiind cu 50% mai mare decât cea din
trecut. În ritmul acesta, mă întreb oare de ce spăla bunica mea
ceaunul cu TIX, pentru că probabil nu era bun de nimic pe vremea
aceea deși, din câte mi-aduc aminte, mâncam întotdeauna din
farfurii mereu curate.
La
fiecare nouă “ediție”, zeama botezată “inamic al grăsimii”
conține un alt ingredient “minune” descoperit de o echipă de
cercetători. Ieri zeama era cu esență de grepfruit, acum un an
avea esență de măr verde (a căzut în desuet) și azi are esență
de cocos, de palmier, de floare de colț. Cum naiba, că parcă
floarea de colț era plantă ocrotită?
După
ce au epuizat toate ingredientele de care tot ciobanul auzise, au
trecut la ingrediente exotice. Săpunul cutare acum are uleiuri de
jojoba! Consumatorul pehlivan cască ochii larg, jooooojoobaaaaaa,
ahaaaaa, rămâne perplex și, vădit impresionat, merge și caută
pe goagăl să se lumineze ce-i aia jojoba. Când vede că ea crește
hăt, colo departe, în țări străine, fuge la magazin și ia două,
că e la promoție, alături de tigăi.
După
moda ingredientelor exotice a apărut acum moda compușilor chimici
savanți cu care mergi la sigur, epatând o gamă mult mai largă de
consumatori de la Coana Leana de la casierie până la Syly, noua
“asistentă” cu nurii supradimensionați din emisiunile TV de
mondenități. Păi cine pana mea se mai spală astăzi pe cap cu
șampon cu proteine din perle? Ăăăă? Costă băăă, țărane,
da' face! După aia trebuie să te dai musai pe față cu o cremă
care are coenzima Q10 și apoi pe mâini cu altă cremă care conține
alantoină.
Nici
bărbații nu sunt uitați! Ne este prezentat un macho care se spală
pe cap cu șampon care conține “taurină”, și-l cumperi, deși
nu știi sigur dacă asta nu-i extrasă din fecale de taur. Nu
contează asta, contează că ai mai auzit undeva termenul ăsta și
ți se pare că ceva din puterea și mădularul taurului se va lipi
cumva și de tine.
Iaurtul
nu mai e ca pe vremuri. Dacă bei iaurt din ăla chior, fără
“Bifidus esensis”, ești învechit, nu știi ce-i nou, trebuie să
ieși la pensie.
Altă
metodă de prostit proștii este aceea în care ți se bagă în cap
că un anumit produs te face mai deștept, mai frumos, cu obrazul mai
subțire și că toate gagicile o să tabere pe tine când ieși din
lift.
Până
și pentru un banal ceai la sticlă de plastic făcut din multă apă
și puține arome, reclama televizată este cu aluzii sexuale, fiind
prezentați doi tineri fiind puși pe hârjoneală. Ce declanșează
ea în mintea tânărului înfierbântat? O logică de reflexe
pavloviene gen “cumperi ceai din ăla, îți pică gagicile în
brațe precum prunele din pom toamna”. Te dai cu parfumul
prezentat de Banderas și noaptea visezi erotic că șefa ta ți-a
smuls hainele, te-a trântit pe masa de ședință și ți-a ridicat
… salariul.
Nu
mai continuă, că probabil că ați remarcat toate acestea. Alta
este problema și este mai tragică.
Plecăm
de la premisa, logică dealtfel, că nu toți cetățenii unei nații
au același grad de pregătire, de inteligență. Moral este ca
atunci când cineva mai educat, cu mai multe cunoștințe, intră
într-o relație cu un seamăn mai puțin dotat, să nu încerce să
profite de acest lucru, inducându-l în eroare sau, mai rău,
furându-l pe față.
Din
păcate, extrem de multe reclame apelează din ce în ce mai des la
metode prin care induc consumatorilor mai puțin avizați impresii
false, determinându-i să cheltuiască inutil bani, sperând
zadarnic că va veni odată și soarele pe strada lui, doar datorită
faptului că a cumpărat cutare lucru. Impresii false aduc oamenii în
bănci, pentru a-și face credite pentru case sau mașini sau
televizoare scumpe pe care poate nu și le pot permite. Reclama,
folosită în acest mod, devine înșelătorie și seamănă din ce
în ce mai mult cu hoția pe față a unui vânzător de butic care-i
dă o sticlă de lapte expirat și rest mai mic unui bătrân cu
ochii încețoșați de cataractă.
În
opinia mea, CNA-ul, în loc să alerge să amendeze posturile care
cuvântă împotriva puterii, ar face bine să aibă grijă de modul
în care anumite firme înțeleg să facă reclamă exploatând
deficiențele de educație a unei mari părți a consumatorilor.
Dacă
ar fi făcut asta mai de demult, poate că numărul celor care astăzi
nu-și mai pot plăti creditele ar fi fost mult mai mic. Îmbiat
fiind din toate părțile cu “credit doar cu buletinul”, românul
mai puțin informat, dar pofticios, a alimentat cu cărbuni cazanul
unei societăți de “consum cu orice preț” (știu, sună
ca un slogan comunist de pe vremuri dar a devenit realitate)
societăți care, conform evidențelor, n-a avut deloc habar că se
îndreaptă entuziast și cu mare viteză către o prăpastie
economică.
Reunite
în grabă, puterile lumii încearcă să frâneze trenul în timp ce
prin vagoane, un vânzător ambulant prezintă noua promoție la
tabelete sau smartphone-uri “cu care poți sta oricât (câtă
vreme plătești) cu prietenii la taclale pe Facebook” unor
călători dispuși încă să-și toace până la ultimul sfanț pe
orice produs aflat în trendul fashionist.
Comentarii
Trimiteți un comentariu