Nu m-ai scrie-ţi cu cratime unde nu-i cazul !

N-o să scriu săptâmâna asta nici de Linux, nici de domnul ministru Nagy, nici de open-source, gripa aviară sau de împuşcatul din greşeală din Primăverii.

O să scriu despre părţile rele ale Internetului, ale comunicării “instant” făcute la repezeală care, nu-i aşa, te “scuză” că ai atins o tastă din greşeală. O să scriu despre modul “cool” în care lipsa unor câteva milioane de cuvinte citite din cărţi transformă tânăra generaţie într-un vector de răspândire a unei maladii lingvistice pe care uneori suntem dispuşi s-o trecem cu vederea din jenă, pentru că îl cunoaştem pe autorul mesajului.

Nu cred că n-aţi remarcat în poşta electronică pe care a-ţi primit-o, unele mesaje cu cratime din belşug, puse alandala, unde a dat Domnu'. De câte ori l-a-ţi corectat pe interlocutor să-i spune-ţi cum se scrie k lumea? Eu am încercat de câteva ori şi am primit răspunsuri ţâfnoase sau justificări răsuflate gen “m-am grăbit”. Te-ai grăbit, ă? Păi dacă te grăbeai, mncai nşte litee , frate, nu băgai în plus, nu?

Neocultura de SMS, de blog-uri, forum-uri şi chat-uri , complectată cu pseudocultura de HBO şi MTV şi răspândită cu viteza megabiţilor pe secundă tinde să depăşească în consum miile de pagini tipărite din biblioteci, unde nu ve-ţi găsi asemenea cuvinte jigodioase.

Antidotul împotriva acestei peste lingvistice şi modalitatea de administrare trebuie să ţină cont de condiţiile specifice şi canalele de comunicare uzitate. Zeci de emisiuni la TV, programate undeva pe la orele 4 dimineaţa, cu academicieni vorbind despre dulcea limbă ce-o vorbim nu vor face două parale.

Efect mai mare ar putea avea câteva cuvinte scrise de exemplu pe cutia de lapte a firmei care-şi începea reclama cu sloganul “Ce vacă sunt! Am uitat să mă prezint! Şi în plus, uite în ce hal am scris BE-ŢI LAPTE !”.

Sau pe o sticlă de bere: “Dacă trimiteţi trei capace, participaţi la tragerea la sorţi, dacă TRIMITE-ŢI trei capace, vă trimitem noi un manual de limba română gratuit!”.

Sau pe biletul de metrou: “Folosiţi biletul pentru 2 călătorii, nu mai FOLOSI-ŢI liniuţa de despărţire unde nu e cazul!”.

Comentarii

Postări populare