Dacă șeful suprem ne-o cere, am putea gâtui ceva bugetari din IT !

     Nu fac parte din categoria fazanilor care înghit pe nemestecate momelile de prost gust destinate a întărâta taberele create în România ca să aibă poporul ce face la serviciu în loc de muncă: particulari contra bugetari, medici contra pacienți, judecători contra restul lumii, maneliști contra rockeri.
     Dar când un guvern vine și cu o gură spune că va cheltui niște sute de milioane pe e-România, pasămite ca să reducă birocrația, și cu o alta spune că va tăia 25% din salariile tuturor bugetarilor, fără să reducă numărul lor, asta îmi sună a gargară cu pioneze. Nu-l acuz pe ministrul Gabriel Sandu că vrea să rezolve o problemă nerezolvabilă, doar că el săracu' nu știe asta pentru că tocmai bugetarii care ar trebui dați afară din toate ministerele dacă sistemul informatic ar funcționa cum trebuie, îi pun nisip în cutia de viteze, așa cum au făcut-o tuturor miniștrilor din IT&C de până acum.
     S-au aruncat până acum aiurea basculante de bani aiurea pe informatizarea administrației publice cu prea puține efecte vizibile.
     Eram în vizită de lucru la Ministerul Finanțelor, trimis fiind val-vârtej de ministrul Winkler să văd de ce întârzie să se publice un HG important de care depindea o acțiune a ministerului. Ca un copoi de vânătoare profesionist, am adulmecat urma documentului și-am ajuns la ultimul calculator de unde urma de miros dispăruse, trimis fiind cu poșta electronică spre publicare, la Monitorul Oficial. Pun mâna pe telefon, sun acolo și după ce sunt iarăși plimbat prin vreo 3 interioare ajung la persoana care-mi dă verdictul : “Nu l-am publicat pentru că nu se văd diacriticele bine!”.
     Cu acceptul persoanei în cauză intru în document și constat că fonturile folosite în document erau non-convenționale, TimesNewRomanR, din cele făcute în pionieratul IT și nicidecum cele oficiale. Și asta era o doar problemă minoră, restul echipamentului fiind făcut pom de Crăciun de posesor, că doar de aia ne dă statul PC, să ne ținem pozele cu nevasta de la mare și filmele downloadate cu DC++.
     Altă dată, fiind în concediu, a fost nevoie să trimit urgent un document semnat la Secretariatul Guvernului. L-am trimis semnat electronic, cu semnătură calificată, LEGAL, dar cei de-acolo m-au sunat să mă implore să nu le fac viața grea, dar ei nu servesc din astea.
     Recent, am avut ocazia să mă lovesc iar de nesimțirea unora dintre cei care s-au înmulțit pentru a ridica birocrația electronică la cotele ridicate, agreate și recomandate de UE.
     Eram acum o lună într-o agenție de stat aflată sub conducerea directă a Premierului așteptând o delegație de străini care veneau să dea cu pupila la o aplicație informatică ce-o păstoresc. Venind mai devreme, am așteptat zece minute într-un birou unde, curios din fire, m-am uitat la ce făceau doi angajați pe calculatoarele lor.
     Prima tinerică s-a chinuit supraomenește 10 minute să modifice o poză cu Paintbrush-ul, poza fiind un document scanat din grabă invers, adică tot ce era pe ecran era cu susul în jos. M-am încăpățânat să nu-i zic de unde se dă “rotate” și am așteptat să văd cât are de gând să se chinuie ștergând zone de bitmap prin copy&paste din alte zone. La final totul s-a salvat în format BMP (ca să fie documentul cât elefantul) și apoi inclus într-un .DOCX care mai avea încă vreo 12 pagini la fel și trimis printr-un mail.
     Celălalt tânăr, tolănit într-o rână, își propusese să rezolve tot ce avea de făcut în ziua aia doar cu mausul și butoanele de la maus și meniul de context, fără să atingă deloc tastatura. A deschis documente, a deschis mailul, cu greu a introdus o adresă pentru că n-avea semnul @ pe undeva ca să-l copieze, dar a deschis Internetul și a găsit undeva într-o pagină, l-a selectat cu mausul, copy din meniul click-dreapta, a mers dincolo, a făcut paste și tot așa. Ăsta e purul adevăr.
     Nu am de gând să fac generalizări. Cunosc persoane care lucrează în IT în sectorul bugetar și care sunt foarte prost plătite pentru cunoștințele și munca pe care o prestează.
     Tăierea cu 25% a tuturor salariilor din sectorul bugetar și păstrarea numărului de posturi e o prostie. Vor rămâne toți, cei care munceau oricum mult vor munci și mai mult, cei care sunt veniți pe pile și mimează munca tot nu vor munci dar vor fi și impertinenți, că acum sunt atinși la salariu.
     Nu susțin “măsura” guvernului pentru ieșirea din criză, dar dacă se va aplica, patronatele ar trebui să ceară reducerea numărului de posturi în agențiile care nu produc decât birocrație și hârțoage, iar evaluarea să nu fie făcută de conducătorul unității, pentru că vor păstra siliconatele și pilele de partid, ci evaluarea să fie făcută de firme autorizate private pe care eu, dacă aș fi patronat, aș fi dispus să le plătesc. Firmele de evaluare din Iași să facă însă evaluarea în Craiova și cele din Constanța în Oradea.
Informatizarea eficientă a administrației publice este acum o iluzie și va fi doar o pușculiță pentru cotizația la partidul aflat la putere câtă vreme există șefi corupți și angajați incompetenți dar tupeiști. Speram ca amenințarea crizei să trezească guvernanții din beția cheltuitului banului public pe false sisteme informatice care să se dovedească într-un sfârșit inutile, dar m-am înșelat.

Comentarii

Postări populare